Notice: Undefined variable: O0O000O00 in /var/www/html/gerash313_new/templates/kh_ghadr/index.php on line 1
گردهمايي به سوي ظهور
امروز یکشنبه, 03 ارديبهشت 1396 - Sun 04 23 2017

منو
اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

نشست تخصصی مهدویت

دومین نشست تخصصی مهدویت با موضوع آسیب شناسی جامعه ی منتظر و با سخنرانی استاد اسماعیلی کارشناس علوم اجتماعی و مشاور مدارس برگزار می گردد.

مکان: حسینیه حضرت ولی عصر(عج) 

زمان: پنجشنبه 19 اسفندماه 95 ساعت 20 

از عموم علاقه مندان دعوت به عمل می آید.

اولين نشست تخصصي مهدويت

گزارش تصويري اولين نشست تخصصي مهدويت با حضور حجت الاسلام و المسلمين نصوري معاونت تبليغ مركز تخصصي مهدويت قم

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمين جواد قاسمي زادگان يكي از فعالين مهدوي

 

                                                           

بسم لله الرحمن الرحيم

1- لطفاً خود را معرفی کنيد.

با سلام و عرض ادب، اينجانب محمد جواد قاسمی زادگان در سال 1357، شش ماه قبل از فرار شاه پا به عرصه گيتی گذاشته ام. در سال 1372 به علّت سر درد شديد ترک تحصيل کردم و 12 سال بعد در سال 1384 در سن 27 سالگی به خاطر علاقه زيادی که به طلبگی داشتم و تشويق های استاد عزيزم حضرت حجت الاسلام و المسلمين مرحوم ابوالفضل اسماعيلی (ره) و همسرم و در نهايت با حمايت و دعای پدر و مادرم، وارد مدرسه علميه باقرالعلوم عليه السلام گراش شدم. بعد از اتمام پايه شش، برای ادامه تحصيل به قم مقدسه هجرت کردم. پس از يک سال تحصيل به صورت عمومی، وارد مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عجّل الله تعالی فرجه (مرکز تخصصی و کاربردی فقه و اصول) تحت اشراف حضرت آيت الله اراکی و حجت الاسلام و المسلمين عالی حفظهما الله شدم. هم اکنون در مقطع خارجِ فقه و اصول در همين مرکز مشغول تحصيل هستم. به اميد اين که بتوانم در این برهه حسّاس بعد از خود سازی و تحصیل تقوا و علم، به وظیفه خود عمل کنم.

2- برنامه های مهدویت شهر را چگونه می بینید؟

خدا را شکر با شکل گیری هیأت عاشقان مهدی عجّل الله تعالی فرجه و برپایی دعای ندبه و برگزاری گردهمایی به سوی ظهور گامی هر چند کوچک در زمینه سازی ظهور بر داشته شده است ولی  بعد از تأسیس و راه اندازی بیناد مهدی موعود عجّل الله تعالی فرجه شاهد فعالیّت های بیشتری در سطح شهر و شهرستان هستیم.

3- چه انتقاداتی و پیشنهاداتی درباره فعالیّت های مهدویت در سطح شهر دارید؟

بیشتر فعالیّت های فرهنگی شهر و از جمله آن فعالیّت های مهدویت، به صورت مقطعی می باشد، در این دوره از زمان که می توان دوران جادوی تبلیغات نام نهاد و دشمنان اسلام با تمام قدرت عیله مسلمانان، علی الخصوص شیعیان و به ویژه جوانان، بسیج شده اند، جا دارد فعّالان فرهنگی و هیأت های مذهبی شهر بیش از پیش با تشکیل شورای فرهنگی ابتدا مشکلات فرهنگی شهر را به صورت تخصّصی برررسی کرده و بعد با تشکیل کمیته های تخصصی با هماهنگی و همکاری هم و در یک راستا مشکلات فرهنگی شهر را حلّ کنند.

4- شما از پایه گذاران گردهمایی به سوی ظهور بوده اید، هدفتان چه بوده است و چرا حدود دو سال است که برگزار نمی شود؟

اینجانب حدود پانزده سال پیش به دوستان خود در هیأت عاشقان مهدی عجّل الله تعالی فرجه، پیشنهاد دادم که همایشی سالانه در خصوص مهدویت داشته باشیم که مردم بیشتر با امام زمان عجّل الله تعالی فرجه آشنا شوند. بعد از جلسات متعدّد و با رهنمود های مدیر وقت مدرسه علمیه باقرالعلوم علیه السلام گراش حضرت حجت الاسلام و المسلمین مرحوم ابوالفضل اسماعیلی (ره) تصویب شد برنامه ای به صورت سالانه تحت عنوان  «گردهمایی به سوی ظهور» برگزار شود. 12 سال به طور مستمر با حضور سخنرانان معروف کشوری این گردهمایی با همّت هیأت عاشقان مهدی و مساعدت هیات امناء حسینیه ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه به شکل بسیار زیبا در هفته قبل از نیمه شعبان برگزار می شد ولی دو سال است که به خاطر همزمانی نیمه شعبان با فصل امتحانات، عزیزان پیشنهاد دادند در وقت دیگری برگزار شود امّا به علّت عدم پیگیری متاسفانه برگزار نشده است.

5- تا چه اندازه با فعالیّت های بنیاد مهدی موعود عجّل الله تعالی فرجه آشنایی دارید و چه راه کارهایی برای موفقیّت ما ارائه می دهید؟

همان طور که اشاره شد، به حمد الله بعد از راه اندازی این بنیاد در شهرستان گراش شاهد فعالیّت های مهدوی خوبی در سطح شهر و شهرستان هستیم. جا دارد از همه کسانی که در زمینه مهدویت فعالیّت می کنند و به طور ویژه از جناب آقای عبدالله شیرزادی مسوول محترم بنیاد تشکر و قدردانی کرد. إن شا الله زحمات همه عزیران روزی با ظهور حضرت به ثمر بنشیند.

همان گونه که قبلاً در سخنرانی دعای ندبه اشاره کرده ام، نگاه ما به مهدویت باید «نگاه شرایطی» باشد یعنی نگاهی که وظیفه ما را در دوران غیبت مشخص کند. مرحوم محدث نوری (ره) در باب دهم نجم الثاقب (ص873) هشت تکلیف را نسبت به حضرت ذکر کرده اند:

1- مهموم بودن برای آن حضرت در ایام غیبت 2-  انتظار فرج 3- دعا کردن برای حفظ وجود مبارک حضرت 4- صدقه دادن 5- حجّ کردن به نیابت از حضرت 6- برخاستن هنگام شنیدن نام مبارک آن حضرت برای تعظیم 7- تضرّع و مسألت از خداوند 8- استمداد از حضرت.

مرحوم موسوی اصفهانی (ره) در مکیال المکارم در بخش هشتم (ج2 از ص147) وقتی تکالیف بندگان را نسبت به حضرت می شمارند به هشتاد تکلیف اشاره می کنند.

 این موارد در زمان غیبت لازم است ولی برای ظهور حضرت و شکل گیری حکومت جهانی مهدوی کافی نیست. ما معتقدیم که بدون تردید روزی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه ظهور خواهد کرد و حکومت عدل الهی در جهان برقرار خواهد شد، ولی باید بدانیم که ظهور حضرت و حکومت جهانی او صرفاً با معجزه مستقر نمی شود بلکه خود مردم باید آمادگی های لازم برای آن داشته باشند، به تعبیر دیگر مانع ظهور از طرف حضرت نیست بلکه مانع و مشکل اساسی ظهور از طرف مردم است که هنوز زمینه ظهور فراهم نشده است تا حضرت تشریف بیاورند. مردم باید با طوع و رغبت و میل او را بخواهند، باید یک تمایل جمعی و جهانی به عدالت و حقیقت و معنویت و دین پیدا شود تا ظهور رخ دهد، میل و رغبت شخصی هم برای ظهور کافی نیست، هر قدر «فرد» آدم خوبی باشد برای آمدن حضرت کافی نیست، شما ببینید سید بحرالعلوم و سید بن طاووس و امام خمینی (ره) انسان های بزرگ تاریخ بوده اند، بسیار پاک و با عظمت، از جهت فردی نقصی نداشتند ولی فرج رخ نداد، چرا؟ چون ظهور فقط آمادگی ها و صلاحیت های فردی نمی خواهد، باید شرایط اجتماعی آن هم در مقیاس جهانی فراهم گردد و این بدین معنا است که همه ما نسبت به مساله ظهور مسوولیم، همه باید برای ظهور اقدام کنیم تا ظهور رخ دهد.

فعالیّت های فرهنگی شهر باید در راستای آمادگی مردم برای ظهور باشد، این آمادگی هم اتفاق نخواهد افتاد مگر با هماهنگی و همفکری همه فعّالان فرهنگی شهر. امید می رود تشکّل های فرهنگی شهر در یک راستا برای زمینه سازی ظهور فعالیّت کنند.

6- در پایان هر گونه صحبت و پیشنهادی دارید مطرح فرمایید.

با توجّه به آنچه از برخی روایات استفاده می شود به نظر می رسد دلیل اصلی عدم ظهور حضرت، عدم بندگی خداوند و فرا گیری گناه است، لذا برای زمینه سازی ظهور باید به دو نکته مهّم و اساسی توجّه کرد:

1- آگاهی بخشی مردم از فعالیّت های دشمنان اسلام:

قرن ها است که غرب در پی تحقق دهکده جهانی است. او خودش را کدخدای این دهکده می داند امّا مانع بزرگی به نام اسلام را در مقابل خود می بیند. سالیان درازی است که غرب قصد کرده با برنامه های گوناگون این مانع را از سر راه خود بر دارد. یکی از اصلی ترین راهکار های غرب برای رسیدن به این هدف، فاسد کردن مسلمانان است.غربی ها معتقد ند اگر ما بتوانیم جوان مسلمان را به ورطه فساد بکشانیم بدون تردید می توانیم این مانع بزرگ را از سر راه خود بر داریم. دشمنان اسلام با ایجاد شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی فضای مجازی مثل وات ساپ و تلگرام لحظه ای در به فساد کشاندن جوانان بیکار نمی نشیند. 

2- آگاهی بخشی مردم در بُعد معاملات:

پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله می فرماید::‏ الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ‏ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَالِ.(الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 78) عبادت هفتاد جزء دارد که افضل آن طلب مال حلال است. لازم و ضروری است که مردم را در چگونگی طلب مال حلال آگاهی داد. فقهاء در رساله عملیه می نویسند: بر هر مسلمانی واجب است احکام معاملات را به مقداری که معمولاً مورد نیاز او است یاد بگیرد. (مساله 1747رساله آیت الله مکارم ، ص389)، در مساله 1480 ص332 می فرماید: اگر با پولی که خمس آن را نداده اند، جنسی بخرد معامله نسبت به مقدار خمس باطل است.

امام حسین علیه السلام در روز عاشورا حرام خوری و لقمه حرام را تنها عامل عدم پذیرش حقّ دانسته است و خطاب به لشکر کفر فرمود: فَقَدْ مُلِئَتْ‏ بُطُونُكُمْ‏ مِنَ‏ الْحَرَام‏ (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏45، ص: 10)

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله می فرماید:: ... مَنِ‏ اكْتَسَبَ‏ مَالًا حَرَاماً لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهُ صَدَقَةً وَ لَا عِتْقاً وَ لَا حَجّاً وَ لَا اعْتِمَاراً (عمره) وَ كَتَبَ اللَّهُ بِعَدَدِ أَجْزَاءِ ذَلِكَ أَوْزَاراً (گناه) ... (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 283) کسی که مال حرامی به دست آورد، خداوند هیچ صدقه ای، هیچ بنده آزاد کردنی و هیچ حج و عمره ای را از او قبول نمی کند و به عدد آن مال حرام، گناه برای او می نویسد.

متاسفانه امروزه خیلی از درآمد ها حلال نیست. بسیاری از درآمدها یا به صورت قاچاق به دست می آید و یا به صورت دروغ و غشّ در معامله کسب می شود. دریافت مال حرام با زمینه سازی ظهور هیچ گونه سازگاری ندارد. خود حضرت در توقیعی که به شیخ مفید (ره) نوشته اند، می فرماید: «و لو أنّ أشياعنا- وفّقهم اللّه لطاعته- على اجتماع من القلوب في الوفاء بالعهد عليهم لما تأخّر عنهم اليمن بلقائنا و لتعجّلت لهم السعادة بمشاهدتنا على حقّ المعرفة و صدقها منهم بنا، فما يحبسنا عنهم إلّا ما يتصل بنا ممّا نكرهه و لا نؤثره منهم.» (كتاب المزار- مناسك المزار(للمفيد)، المقدمة، ص: 11) اگر قلوب شیعیان ما بر وفای به عهد (بندگی خداوند) اجتماع پیدا می کرد، دیدار ما به تاخیر نمی افتاد و سعادت دیدن ما  تعجیل پیدا می کرد. و در ادامه می فرماید: آنچه ما را در غیبت حبس و زندانی می کند، فقط انجام چیزهایی است که ما نسبت به آن کراهت داریم و آنها را ترجیح نمی دهیم.  

طبق این توقیع شریف عمده دلیل غیبت و عدم ظهور حضرت، گناهانی است که از ما شیعیان سر می زند. پس وظیفه ما به عنوان منتظر حضرت و فعّالان فرهنگی در عرصه مهدویت، آگاهی بخشی مردم در این دو مورد ذکر شده است تا إن شاالله شاهد ظهور حضرت باشیم.

 

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید