Notice: Undefined variable: O0O000O00 in /var/www/html/gerash313_new/templates/kh_ghadr/index.php on line 1
گردهمايي به سوي ظهور
امروز یکشنبه, 03 ارديبهشت 1396 - Sun 04 23 2017

منو
اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

فرهنگ نامه مهدویت

                                                                فرهنگ نامه مهدویت

چه کسانی را "أبدال" می خوانیم؟

از یاران حضرت مهدی (علیه السلام) در عصر ظهور / «أبدال» جمع «بَدَل» یا «بَدِیل»، عده‏ای معلوم از شایستگان و خاصان خدا (هستند) که گویند: هیچ‏گاه زمین از آنان خالی نباشد و جهان بدیشان برپا است


«أبدال» جمع «بَدَل» یا «بَدِیل»، عده‏ای معلوم از شایستگان و خاصان خدا (هستند) که گویند: هیچ‏گاه زمین از آنان خالی نباشد و جهان بدیشان برپا است و آن‌گاه که یکی از آنان بمیرد، خدای سبحان دیگری را به جای او برانگیــزد، تا آن شمار ـ که به قولی هفت و به قولی هفتاد است ـ همواره کامل بماند. 
برخی نیز گفته‏اند:
آنان، گروهی‌اند که خداوند سبحان به وسیلة آن‌ها دین را بر پا نگه می‏دارد و روزی را نازل می‌کند. چهل نفر از ایشان در شام و سی نفر در سایر بلاد هستند. هر گاه یکی از دنیا برود، کس دیگری همانند او به ‏جای او قرار می‏گیرد. 
سبب این‌که «ابدال» نامیده شده‏اند، همین است که چون یکی از دنیا رود، کسی مانند او جایش را می‏گیرد. 

در روایات اسلامی آمده است: 

ایشــان گــروهی از یاران حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در شام هستند و هنگام ظهور آن حضرت، خود را به مکه رسانده با ایشان بیعت می‏کنند. البته در برخی روایات، «ابدال» همان اوصیا معرفی شده‏اند. از خالد بن هیثم فارسی نقــل شده است که به امام رضا (علیه السلام) عرض کرد: «مردم اعتقاد دارند که بر روی زمین ابدالی هستند؛ ایشان کیانند؟» حضرت فرمود: 
راست می‏گویند. ابدال همان اوصیا هستند که خداوند سبحان ایشان را بدل پیامبران قرار داد؛ وقتی که نبوّت با پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به پایان رسید. 

دربارة ویژگی این افراد گفته شده است: 

آنان راهبان شب و شیران روز هستند. دل‏هایشان چون فولاد سخت است که میان رکن و مقام، با آخرین ذخیرة الهی حضرت مهدی‏ (علیه السلام) بیعت می‏کنند. 

نیز ن.ک: یاران مهدی (علیه السلام)، اوتاد، اخیار، عصائب، زمینه‌سازان ظهور.

 

پرسمان مهدوی

                                                                  پرسمان مهدوی

چطور حضرت مهدي(عليه السلام) مثل يک مرد 40 ساله ظهور مي کنند ؟

به نظر مي آيد علت اصلي، خواست و قدرت الهي است. بدين معنا که خداوند از طريق اعجاز و خرق عادت، حالت جواني را در وجود حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)قرار داده است. براي اين مطلب از قرآن مي توان نمونه آورد.


گويا مراد شما اين است که چگونه ممکن است حوادث روزگار باعث تغيير چهره و شکسته شدن صورت و ناتواني جسمي حضرت نمي شود؟ در پاسخ بايد گفت: به نظر مي آيد علت اصلي، خواست و قدرت الهي است. بدين معنا که خداوند از طريق اعجاز و خرق عادت، حالت جواني را در وجود حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)قرار داده است. براي اين مطلب از قرآن مي توان نمونه آورد. 
خداوند در قرآن کريم در سوره بقره آيه 259 داستان بزرگ مردي از بني اسرائيل(گويا عزير بوده است) را ذکر مي کند که بر روستايي عبور مي کرد در حالي که ويران شده و مردمان آن مرده بودند و استخوانهايشان در معابر در حال پوسيده شدن بود. او گفت: خداوند چگونه اين ها را زنده مي کند؟ خداوند صد سال او را ميراند و جان حيوان(الاغ) او را نيز گرفت ولي طعام او را به حال خود سالم باقي نگه داشت. 
پس از صد سال که دوباره او را زنده کرد به او يادآور شد از بين رفتن و حيات دوباره خود و حيوانش را و سالم نگاه داشتن طعامش را . " فَانْظُرْ إِلى طَعامِكَ وَ شَرابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ "يک غذا حدودا يک هفته سالم ميماند. صد سال 5200 هفته است پس خدا 5200 برابر عمر غذا، آن را سالم و به صورت عادي نگه داشته است. او ميتواند امام را نيز به حالت يک جوان حفظ کند.
البته از لحاظ طبيعي نيز ممکن است، يک فرد بتواند طراوت و جواني خود را حفظ کند اگر بر رموز علمي آگاهي داشته باشد و علم نيز اين امر را ممکن پذير بداند بر اين فرض ، امام چون علم کامل دارد ميتواند از قواعد علمي نيز مدد بگيرد.

اسوه

 

 

 

 

       اسوه

انگشتر به دستان خاتم انبیا

انگشتر به دست راست می کرد. چند انگشتر در دست داشتن را مستحب می دانست...

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله:
انگشتر به دست راست می کرد. انگشتر با نگین عقیق، عقیق سرخ،یاقوت، فیروز،بلور، جزع، یمانی و زمرد را مستحب می شمرد. دوست نداشت انگشت کوچک بی انگشتر باشد. چند انگشتر در دست داشتن را مستحب می دانست.بحارالانوار/ج77/ص366
--
پیامبر(ص): جهاد اکبر، همان جهاد با نفس است.

 

 

 

 

ادیان،مذاهب

ادیان،مذاهب

آيا دين ما، همان ديني است كه پيامبر(ص) آورده و امام زمان(عج) به آن معتقد است و آيا در طول زمان، تحريف نشده است؟

دين اسلام، آخرين دين آسماني است که از سوي خداوند، براي همه انسانها نازل شده است. اين دين، بايد مصون از تحريف بماند، تا همه بتوانند با دين واقعي آشنا شده، از آن بهره گيرند. يکي از وظايف امام نيز حفظ دين است.

 امام صادق(ع) در روايتي ميفرمايد: «ان الأرض لا تخلو إلا و فيها إمام کيما أن زاد المؤمنون شيئاً ردهم و إن نقصوا شيئاً أتمه لهم؛ به درستي که خداوند زمين را خالي نميگذارد جز اينكه بايد در آن امامي باشد؛ تا اگر مؤمنان چيزي [به احکام خدا] افزودند آنها را [به حق] بگرداند و اگر چيزي کاستند، براي آن‌ها تكميل نمايد». دين، در طول تاريخ از هرگونه تزوير و تحريف مصمون مانده است. براي انجام اين منظور، تلاش فراواني از ناحيه علما صورت گرفته است. در حديثي از امام هادي(ع) چنين آمده است: لولا من يبقي بعد غيبة قائمنا(عج) من العلماء الداعين إليه و الدالين عليه و الذابين عن دينه بحجج الله و المنقذين لضعفاء عباد الله من شباك ابليس و مردته و من فخاخ النواصب لما بقي أحد إلا ارتد عن دين الله و لكنهم الذين يمسكون أزمة قلوب الشيعة كما يمسك صاحب السفينة سُكانُها اولئك هم الأفضلون عند الله عزوجل؛ اگر بعد از غیبت امام دوازدهم علما با دعوت مردم به این آموزه و دلالت بر آن، به اتمام حجت و دفاع از دین نمی‌پرداختند و جامعه را از دست شیطان و ایادی ولایت ستیز و مهدی گریز او نجات نمی‌دادند، مردم دین خود را از داست داده، به ارتداد گرفتار می‌شدند؛ لکن تلاش علما موجب قوت قلب و ثبات قدم شیعیان می‌شود؛ همان گونه که ناخدا سكانداري مي‌كند. به راستی علما نزد خداوند متعال بهترین خواهند بود. طبق اين حديث، در عصر غيبت، تلاش علما براي دعوت مردم و توجه ايشان به مهدويت، موجب مصون ماندن جامعه از ايادي شيطان و شيطان صفتان و مهدي ستيزان خواهد بود؛ چرا كه علما مانع لغزش جامعه خواهند شد و همانند ناخداي كشتي كه آن را در دريا حفظ مينمايد، شيعيان را از طوفان حوادث و فتن عصر غيبت حفظ ميكنند؛ از اين رو هيچ آسيبي در جامعه اسلامي بدون درمان نخواهد بود و متون ديني و معرفتي بدون هيچ كم و كاستي و به دور از هر گونه تحريف و تصحيف در اختيار ما قرار ميگيرد؛ در نتيجه دين مبين اسلام در زمان غيبت، همان دين اسلام ناب محمدي عصر حضور پيامبر و اهل بيت است. بنابراين محافظت علما از دين، مانع از تحريف آن در طول زمان شده است.

 

پرسمان مهدوی

 

 

 

 

پرسمان مهدوی

آيا به خاطر گناهاني که انجام مي دهيم در مقابل حضرت مهدي(عليه السلام)        مي باشيم ؟

اين حرکت در زمان ظهور آخرين رهبر معصوم و جانشين پيامبر(صلي الله عليه وآله)به اوج خود خواهد رسيد و عدالت مطلق و توحيد کامل در جهان به ظهور مي رسد. در مقابل اين جبهه حق، جبهه باطل قرار دارد.


نه تنها در زمان ظهور حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)بلکه از آغاز تاريخ بشريت جبهه حق و باطل وجود داشته است. از آنجا که خداوند خلقت ملائکه و ابليس را قبل از خلقت انسان قرار داد مسئله اختيار حق و باطل را نيز در نهاد ابليس گذاشت و لذا ابليس با اختيار فرمان الهي در مورد سجده به آدم را رد نمود و نافرماني کرد و جبهه باطل را تشکيل و تاسيس نمود. پس از آن، خلقت انسان نيز با مسئله اختيار و اراده در انتخاب جبهه حق يا باطل همراه است. اولين انسان يعني حضرت آدمي(عليه السلام)فرمان الهي در "تعليم اسماء به ملائکه" را انجام داد و در جبهه حق وارد گرديد. اين جبهه با سلسله انبياء الهي و رهبري آنان براي هدايت انسانها ادامه يافت، و در مقابل آن جبهه باطل است که ابليس و پيروانش با وسوسه انسانها براي مخالفت با انبياء و احکام الهي در اين جبهه قرار دارند. جبهه حق با ظهور پيامبر اسلام(صلي الله عليه وآله)و ابلاغ دين کامل به جهانيان به نقطه عطف خود در تاريخ مي رسد و حرکت تکاملي براي رسيدن به سعادت ابدي آغاز مي شود. پس ازپيامبر اسلام اين مسير با جانشينان معصوم از خطا و گناه يعني امامان معصوم(عليهم السلام)ادامه مي يابد.
اين حرکت در زمان ظهور آخرين رهبر معصوم و جانشين پيامبر(صلي الله عليه وآله)به اوج خود خواهد رسيد و عدالت مطلق و توحيد کامل در جهان به ظهور مي رسد. در مقابل اين جبهه حق، جبهه باطل قرار دارد. خصوصيات اين جبهه را آنچنان که از قرآن کريم و احاديث معصومين به دست ميآيد، مي توان در اين امور اشاره نمود:
مخالفت با توحيد، مخالفت با پيامبران الهي، مخالفت با امامان معصوم، مخالفت با ارزش هاي الهي، مخالفت با راه هاي رسيدن به سعادت ابدي، مخالفت با حاکميت عدالت در تمام شئون فردي و اجتماعي و …
بنابراين بسيار روشن است که جبهه حق در چه مسيري حرکت مي کند و ملاکهاي عضويت در آن چيست و در يک جمله مي توان گفت: پايبندي به ولايت الهي ورود در جبهه حق در تمامي زمانها خواهد بود.
البته اين پايبندي به ولايت الهي؛ به طور مطلق از ما خواسته نشده است بلکه در حد توانايي يک انسان غير معصوم بايد به ولايت الهي پايبند باشيم، نه به اين معنا که هر کس مثل معصوم نباشد و کوچگترين خطا و گناهي مرتکب شود، در جبهه باطل قرار گيرد بلکه اعتقاد و عمل در اصول کلي الهي مانند توحيد، معاد، ولايت انبياء و اصياء، ما را در جبهه حق وارد مي سازد. اين سير تاريخي و ملاکهاي آن را ميتوان در دعاي ندبه مشاهده کرد.
اگر تسليم اوامر الهي باشيم ولايت الهي را انتخاب کردهايم و وارد جبهه حق شدهايم حتي اگر قبل از ظهور حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)زندگي کنيم و از دنيا برويم. و اگر با اوامر الهي مخالفت کنيم قهرا به ولايت شيطان وارد شده ايم و جبهه باطل را انتخاب کرده ايم. ملاکها و اوامر و نواهي الهي نيز به طور کامل در "دين" بيان شده است. دين اسلام تا قيامت برقرار است و زمان قبل از ظهور، زمان ظهور و پس از ظهور حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)هم در بر مي گيرد و لذا جاي هيچ ابهامي و ترديدي براي مننتظران و مهدويان باقي نخواهد ماند.
آنها که راه را گم مي کنند به خاطر آن است که ملاکها را نشناخته اند و با ملاکه اي اشتباه، انتخاب نيز اشتباه خواهد شد. آنها که در زمان ظهور حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)آن حضرت را انکار مي کنند در ملاک شناخت حق يعني "ولايت الهي" دچار اشتباه مي شوند و يا بخاطر منافع شخصي و مادي با "ولايت الهي" به طور آگاهانه مخالفت مي کنند. پس اگر در خيمه ولايت الهي، ولايت انبياء، ولايت معصومين هم باشيم و از آنها پيروي کنيم در هر زمان به جبهه حق وارد شدهايم.
البته اين نکته نبايد فراموش شود که گناهان در اثر غفلت و براي ارضاي خواسته هاي نفساني است و ما را از درجات سعادت محروم مي نمايد اما اگر اعتقاد و ايمان به اصول اساسي را حفظ کنيم از "جبهه حق" خارج نمي شويم، و خداوند را توبه و بازگشت را براي ما باز گذاشته است. تنها اگر به طور آگاهانه و از روي عناد با فرامين الهي مخالفت کنيم، از جبهه حق خارج شده و در جبهه باطل وارد مي شويم. پس همواره بايد اعتقاد و ايمان به ولايت الهي را در عمل حفظ نماييم تا پيوسته در جبهه حق قرار گيريم. هم اکنون به چند راهکار اساسي و ملاک روشن براي شناخت جبهه حق از زبان گهربار امام صادق(عليه السلام)گوش جان مي سپاريم:
1. پيروان ولايت بايد دين خدا را بپذيرند، نماز، روزه، حج، خيرها و عبادات را انجام دهند و تحت ولايت امام معصوم باشند. سبقت در اين خصوصيات ملاک براي برتري و ارزش گذاري پيروان حق و ولايت است.
2. اطاعت امام، استقامت در کنار امام چه در قيام بر عليه ظلم و چه در عدم قيام و مبارزات منفي به فرمان امام، انتظار دولت حق را داشتن، مراقبت از خود و امام در مقابل ظالمين، دفاع از حقوق ديني و شخصي در مقابل ظالمين(بحار الانوار، ج52، ص127).
اينها وظايف عمده اي است که امام(عجل الله تعالي فرجه الشريف)براي منتظرين بيان کرده اند و معيار پايبندي به "جبهه حق" دانسته اند. با رعايت اين اصول اعمال و عبادات در زمان غيبت و حضور مورد رضايت وتاييد دين و در راستاي راه حق و مستقيم خواهد بود.
براي آگاهي بيشتر به منابع زير مراجعه کنيد:
1. مجله انتظار ش1و2 مقاله شرح دعاي ندبه؛
2. هدايت در قرآن، آيت الله جوادي آملي.

 

 

 

 

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید